tommijalava

LADA - kansanauto ilman kansaa

  • Tästä luovuttiin.
    Tästä luovuttiin.

Sinne se meni, uskollinen maantiennielijä. Puolen vuoden myyntiponnistuksen jälkeen. Joutui väistymään kuorma-auton tieltä. Lada oli kelpo käyttöauto. Minulle Lada on myös oljenkorsi, johon takerrutaan hädän hetkellä. Tämänkertaisenkin ostin korvaamaan pösöä joka sattui saamaan isohkon moottorivaurion kesken muutaman vuoden takaisen kevätlukukauden. Ladoja katsellessa muutamilla satasilla voi saada kulkineen jonka mittarissa on vain kymmeniä tuhansia kilometrejä. Helppohoitoisia ja halpoja kilometrejä luvassa.

Ladakauppiaan työ ei ole kuitenkaan helpoimmasta päästä. Ongelma syntyy siitä, ettei myyjä tahtoisi luopua eikä ostajia parveile. Suomalaisia on turha yrittää houkutella Lada-kaupoille. Sen sijaan suomenvenäläisten kanssa olen Ladan tiimoilta saanut viettää useamman juttutuokion. Ostajakin lopulta oli Venäjältä kotoisin. Saanut siten syntymälahjaksi ymmärryksen lojaalia kulkinetta kohtaan.

Minulla on iso luottamus Ladaan. Tai ainakin tiedän, mitä rahalla saa. Jos ihmisten autokaupat perustuisivat järkeen, Ladoja tulisi vastaan yhtenään. Koska eivät perustu, Ladoja kohtaa vain harvoin. Autokaupalla mies ei suinkaan osta vain autoa. Ensisijaisesti hän ostaa mielikuvan autosta. Sekä kuljettajasta! Moni on valmis uhraamaan autonsa eteen kahden vuoden reaaliansion, jotta ostajan muodostama kuva autosta, kuljettajasta ja peilistä katsovasta hepusta saadaan kohtaamaan. Ladaistille on tärkeää, ettei auto maksa yli kuukauden nettopalkkaa. Autolla ajellaan ja lopuilla rahoilla tehdään jotain tärkeämpää.

Ladaa ja ladaistumista kartetaan. Sitä jopa pelätään. Ladamies näkee autonsa ikkunasta maailman jota moni ei tajunnut olevan olemassakaan. Soisin jokaisen egoautoilijan kokevan sen verrattoman tunteen, kun kaarrat suuren marketin parkkipaikalle Ladalla ja ihmisten päät kääntyvät katsomaan, niin, sinua ja sinun Ladaasi. ”Ostit sitten Ladan!” Lada aiheuttaa mersukuskille stigman joka ei ihan vähällä vedellä irtoa. Ladaan on vaikeaa suhtautua. Lada on kuin pieru treffeillä tai oksennus linnan juhlilla. Sen vaikeampi egoautoilijan on suhtautua ylpeään Ladakuskiin, joka pitkät haistattaa pelkkää makaroonia kotonaan syövälle egoautoilijalle. Jostain sen rahan on oltava pois, näin sanoo Ladamiehen logiikka.

Äkkiseltään voisi luulla, että kulkemisen tarkoitus on päästä perille. Mutta niin yksinkertainen asiahan ei ole. Auto on prenikka. Mitali rinnassa, jota toki pitää esitellä sekä itselleen että muille. Status ja ilmoitus siitä, kuka olet.

Lopulta, ihan syvimmältään Lada tai Mersu, Audi tai Volga, rautaa, kumia ja muoviahan ne kumminkin ovat. Ladottuna läjiin jotka saavat sen toimimaan halutulla tavalla. Materiaa jonka valintaa ohjaa suuressa määrin sosiaaliset ideaalit ja paineet. Toivoisin, että tämä ihmismielen mekanismi, tapa tuottaa valintansa olisi totta vain materian puolella. Epäilen kuitenkin, että ihmiset valitsevat myös aatteensa, arvonsa ja ideansa samalla mekanismilla. Se ajatus edellä, miltä autossaan istuessa näyttää ja kenen silmissä.

Tervetuloa Ladakerhoon!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Tuollaisista nykyisistä en tiedä.
Itsellä oli ammoin ensimmäisenä työsuhdeautona peräti pyöreälamppuinen 1300-kuutioinen Lada.
Kirkkaan vihreä ja kirkkaan punaiset istuinsuojat. Rek.no. RCR-jne.
Muutaman kerran ihmettelin nakkikioskien pitäjien ylitsevuotavaa ystävällisyyyttä, kun ostokset eivät maksaneet mitään. Talo tarjosi.

Myöhemmin huomasin virastotalon pihalla täsmälleen saman värisen Ladan aina istuinsuojia myöten, ja rekisterinumerokin oli melkein sama. Kaksi antennia siinäkin.
Oli kuulemma rikospoliisin auto.

Sellaista pakkasta ei ollutkaan, etteikö olisi ilman lokilämmitintä käsiryyppy täysillä käynnistynyt. Lämmityslaite oli todella tehokas.
Aikanaan aivan kelvollinen käyttökalu. Fiat korotetulla maavaralla.

Myöhemmin perestroikan jälkeen olin mukana tyhjentämässä Suomea Ladoista kun itänaapuriin kelpasi mikä hyvänsä Lada, ja niitä haalittiin vauhdilla ympäri Suomen itään lähetettäviksi.

Käyttäjän tommijalava kuva
Tommi Jalava

Ladoista riittää paljon hienoja tarinoita. Kiitos tästä! Siperiassa kuulemma tulee sellaisiakin pakkasia, jolloin pyöreälamppuisetkaan eivät enää käynnisty. Silloin täytyy laittaa nestekaasupoltin hetkeksi tohottamaan öljypohjaa.

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Aina löytyy käytännönläheisiä ratkaisuja.
Kerran talvella ihmettelin tullin pihaan saavuttuani sankkaa savua ja palavaa autoa.
Ei se palanutkaan, vaan itänaapuri on virittänyt öljyisillä trasseleilla autonsa öljypohjan alle nuotion.
Myös käynnistystenut olivat suosittuja, mutta niiden yliannostuksella rikkoi moottorinsa.

Kovalla sateella Lada tuppasi sammumaan tielle.
Tapasin ällistyttää venäläiset selittämättä mitään.
Virranjakajan kansi irti, kuivaus sisäpuolelta pyyhkimällä, ja taas mentiin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Mainosti sitä Putinkin Siperiassa.

PUTININ LADA-TEMPULLE NAURETAAN VENÄJÄLLÄ

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/2322529-put...

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Juuri nyt eräs viljelijäkaverini tuli upouudella Ladallaan palstalle. Ja niitä Ladoja on Suomessa vain yksi tai kaksi. Kaunis ja toimii kuulemma hienosti.
Ladoilla on olemassa oma klubinsa, jossa nostalgia kukkii.

Minä olen taas Amazon-fani. Se on vielä yksinkertaisempi, lämpimämpi ja luotettavampi kuin Lada. Jono ostajia oli, kun halusimme myydä sen pois. Vm.1970 eli viimeisiä valmistettuja.

Vanhoista autoista oppii koko auton perustekniikan, vaikka tänään konepellin alla ei ole paljoakaan tekemistä.

Käyttäjän tommijalava kuva
Tommi Jalava

Mansemotors Pirkkalasta tuo Ladoja maahan. Kävin tovi sitten katselemassa. Hienoja ovat! Eipä noita uusia tosin enää ihan pikkurahalla saakaan. Vanhoissa pyöreälamppuisissa on ihan oma tenhonsa. Nämä kaksituhatluvun alun ladat ovat toinen juttu ja uudemman sukupolven vahvasti länsimaistetut ajokit taas omansa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Mutta kun: Ladan myynti tyssäsi jo alkuunsa

Ensimmäisenä vuotena myytiin kolme ja katsoin että seuraavana liikevaihto oli 89.000. Niin että vissiin muutkin ovat käyneet vain ihailemassa.

https://www.iltalehti.fi/autot/201702082200067192_...

Käyttäjän tommijalava kuva
Tommi Jalava Vastaus kommenttiin #11

Harva ladaisti haluaa sijoittaa Ladaan suuria summia. Auton merkki kun ei ole itseisarvo. Auton hinnaksi max. 1kk reaaliansio on hyvä. Niin moni Ladakuski allekirjoittaa tuon, ettei uusille löydy helposti ostajia. Ehkäpä alkavat pian tuoda venäjältä käytettyjä?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #17

Täältähän myytiin aikoinaan takaisin alkuperämaahansa vanhat Ladat, minäkin ostin yhden itänaapurissa töissä olleelle tutulle. Otti siitä tuulilasinpyyhkijät irti kun parkkeerasi Moskovassa, sanoi että muuten ne varastetaan.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Minulla oli, etenkin Venäjän projektityön aikana, monta ladaa peräkkäin. Hyvä peli ja senaikaisilla venäjäteillä (kuoppa kuopan perään) ylivoimaisesti paras. Ostin siihen aina pohjapanssarin, joita sai sikäläisiltä jobbaritorilta. Tällainen sen olla pitää, että pärjää "siellä jossakin" (2014-farmarin pohjapansseri):

https://autokis.com.ua/image/cache/catalog/i/pi/ki...

Minulle paras malli oli siis tuo VAZ-2104, farmarimalli "nollatsjetvorka" 1500-koneella ilman katalysaattoria. Huippuvehje: viisivaihteinen ja pakki sekä vapaavaihde tulivat kaupan päälle..

Venäjällä Ladoista puhutaan siis usein Zhiguleina («Жигули»), mutta yleisempää on nimitystapa ВАЗ-2101, ВАЗ-2104, ВАЗ-2105, ВАЗ-2107 jne. Tuo pyöreälampuinen, "alkuperäinen" VAZ-2101 (1970-1983) on saanut ykkösen ansiosta kansalta lempinimen "Kopeekka" ("Копейка"). VAZ = Volzhsky Avtomobilnyi Zavod

Nykyään olen vanhojen volvojen mies (940, V70, S80). Ladan näköisiä nekin..

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

LADA - nostalginen aihe.

Alta kaksikymppisenä haaveilin Ladasta, länsiautoihin kun ei ollut varaa. Eikä sitten lopulta ollat varaa edes Ladaan, mutta Ladan kyydissä tehtiin monet tanssi- ja ryyppyreissut. Kyyti oli kyllä hyvää.

Muistan jonkun joskus verranneen Ladaa vanhaan kunnon Emmaan, venäläiseen pikakivääriin, tuontitavaraa sekin. Emman päälle kun voi heittää kourallisen hiekkaa, eikä se siitä jumiutunut. Suurvaltion tekeleissä kun on suuret toleranssit(halloo!!). En tiedä voiko Emmaa ja Ladaa oikeesti vertilla toisiinsa, kun tarinat tiesi myös, että jos Ladalla ajaa 100 km lusikka pohjassa, niin moottori "leikkaa" kiinni.

Oi niitä aikoja!!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka
Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Eikös se mennyt niin että Lada, vuoden auto - jos hyvin käy niin kahden.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Onhan näitä letkautuksia muistakin merkeistä. Neukkuvehkeistä tulee mieleen "Ota velka, osta Volga. Velka kestää kauemmin kuin Volga."

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen Vastaus kommenttiin #19

… tai kaikille tuttu kuvaus: Ladassa on 4-veto, vetää kaikista ovista.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #25

Oi niitä aikoja, kuinka moni on ostanut Ladan? Minäpäs olen, käytetyn takaisin Neuvostoliittoon.

https://www.youtube.com/watch?v=4QPFCnq03Uk

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Parempi kuunnella rockia Cadillacissa kuin humppaa Ladassa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka
Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

жигули on myös kautta maan hyvin tunnettu olutmerkki, jonka yhteyteen kuului järsittäväksi kuivakalaa. Kuten itämatkaajana tiedät.
Alan miehillä oli tapana kaataa taskupullosta oluen joukkoon tuhti siivu vodkaa, ja tehovaikutus oli taattu.
Tapahtui "kuin halolla päähän"-ilmiö.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

70-luvulla oli suuri amerikkalainen discohitti, jossa laulettiin "Heaven is in the backseat of my Cadillac, yeah yeah...", ja teimme kavereiden kanssa siitä silloin venäjänkielisen version sanoilla:
"небо в моей жигули, вот вот ..."

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

"Volga,Volga, rakkaus tai kuolema"

https://www.youtube.com/watch?v=ZPB13T40EVw

"Volga, Volga, Moskovitsh ja Popeda. Niitä ei voi korjata... hah, hah, haa!"

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Eikä matkustajilla turvavöitä...

Käyttäjän ppauto kuva
Janne Pirinen

Takapenkin turvavyöt tuli pakollisiksi 1981, mikäli oikein muistan. Mulla oli 1980 sekä 1981 Datsun Sunnyt, joista ensimmäisessä takapenkin vöitä ei ollut, jälkimmäisessä oli. Turvavöitten käyttöpakko takapenkillä tuli 1987. Ei siis erityisesti Ladaa koskeva ominaisuus.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #21

Tuure taisi vissi tarkoittaa nuo Ladan kyydissä olevat lehmät ja vasikat (kommentti 14)...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #27

Kiitos selityksestä, hämäläinenkin honasi.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Ladoja taisi olla bilateraalikaupan aikoihin ministereilläkin, mutta sinkkiämpärit olivat parempia. Tosin en ole varma valmistettiinko ne Virossa..

Käyttäjän ppauto kuva
Janne Pirinen

Kiitos tästä rohkaisevasta kirjoituksesta, Tommi!

Nyt lähti autokauppiaalle tarjouspyyntö Peugeotin vaihtamisesta Ladaan. Aiemmin nuo muutamat ominaisuudet joihin Samaraa ajellessani törmäsin, kuten mehupillinvahvuisten vimpstaakien käteen jääminen, ovien välistä vuotava ilma ja pöly jne, vieroittivat minut Ladasta pariksikymmeneksi vuodeksi. Wikipedian mukaan Lada tempaisi törmäystestissä 2002 rouheat nolla tähteä. Vau!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

On se silti varmaan törmäystestissä parempi kuin Zwickau.

Käyttäjän tommijalava kuva
Tommi Jalava

Eipä kestä!

"mehupillinvahvuisten vimpstaakien käteen jääminen"

Hah. Tuo minullakin kävi yhden samaran kanssa! Elämyksiä samaan hintaan =). Vielä sillä nysälläkin räpsyteltin pitkiä päälle. Nyt tosiaan luovuin 112 Ladasta Fiat Ducaton hyväksi. Pitää sanoa, että kyllä ko. konserninkin autoissa vaan sitä laittamista tahtoo riittää, mut elämä on! Onneksi pihassa on vielä yksi nappisilmä odottamassa tielle laittoa. Siitä kylläkin tullee pikemmin elämyspeli kuin käyttöauto.

Onnea matkaan, millä autolla menetkin!

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Ensimmäinen perheemme Lada oli neliskulmainen, vihreä ja takavetoinen.

Vain kerran, kelien talvistuttua, käväistiin tulopuolen kaistalla, mutta onneksemme Lada ohjasi meidät menokaistan penkkaan.

Myöhemmin, ajelin Lada Samaralla. Vein tytärtäni ranskalaiseen kouluun. Tytär sanoi jo matkaa aiemmin, äiti, jään tähän.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tästä se muuten alkoi. Sai keksijä Reguspatoffkin olla sivussa tästä projektista.
https://www.youtube.com/watch?v=3WOVr0D5974
https://www.youtube.com/watch?v=pmzxuxKQv-8

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset